Tervetuloa kurssin ÄI5 tehtävien pariin!


Tervetuloa kurssin ÄI5 tehtävien pariin!

Sivun oikeasta reunasta löydät opettajan ohjeet ryhmätyöhön sekä linkin kurssikeskusteluun. Toivotan jokaiselle hauskoja ja hyödyllisiä hetkiä länsimaisen kirjallisuuden parissa työskennellessä.

Ryhmätöiden aiheet

Tehtävänä on kirjoitta blogitekstinä tiivistys tyylikaudesta. Alla on lueteltu ensi kaikille ryhmille yhteiset tyylikauteen liittyvät raportoitavat näkökulmat. Näiden lisäksi ryhmittäin on listattu keskeisiä käsitteitä, teoksia ja termejä, jotka tiivistyksessä tulee selvittää. Näiden tiivistysten pohjalta käydään tunneilla esittelyt tyylikausista muulle luokalle.

Lisäksi jokainen ryhmä saa kurssivihkosta kirjallisuusnäytteen, jota tulee analysoida lyhyesti tyylikauden näkökulmasta käsin. Millainen näyte on kyseessä? Millaisia kirjallisuuden piirteitä siinä on nähtävissä? Millä tavalla laji, muoto tai esitystapa on yhteydessä tyylikauteen? Millä tavalla näytteestä heijastuvat ajan arvot ja tyylikauden teemat? Onko kirjallisuusnäyte ajalleen tyypillinen ja millä tavalla?

Blogiteksti ANTIIKKI (700 eKr. - 500 jKr.) on esimerkki tyylikausitiivistyksestä ja kirjallisuusanalyysista. Varautukaa kuitenkin avaamaan tyylikautta ja erittelyänne muulle luokalle n. 10-15 minuutin esityksessä vähän runsaammin. Tällainen esitystapa tiivistyksen pohjalta on nähtävissä sivulla Antiikki - länsimaisen kulttuurin ensiaskeleet. Esitys luonnollisesti pidetään suullisesti - ei esimerkin tapaan kirjallisena. Esityksessänne voitte käyttää myös viitemateriaalia, vaikkapa Käsikirjaa.


Jokaisen ryhmän tehtävänä on selvittää tyylikaudesta seuraavat seikat:
  • ajoitus (mahdolliset rajapinnat, jolloin tyylikauden arvioidaan alkaneen tai päättyneen)
  • tiiviisti ajan keskeiset piirteet ja historialliset tapahtumat, joilla on ollut vaikutusta kulttuuriin
  • tyylikauden keskeiset piirteet, alkulähteet ja merkitys länsimaisessa kirjallisuudessa
  • tyylikauden keskeiset genret ja mahdolliset uutena syntyneet lajityypit
  • muutokset kirjallisuudessa aiempaan nähden ja muutosten syyt
  • tyylikaudelle keskeiset aiheet ja teemat, joita kirjailijat ovat nostaneet esille
  • tyylikauden tyylikauden keskeisimmät kirjailijat ja teokset


Ryhmä 1: KESKIAIKA
  • Divina Commedia, Danten helvetti, mysteeri, miraakkeli, moraliteetti, trubaduuri sekä trubaduurirunous
  • Lehmusten alla, KV s. 97

Ryhmä 2: RENESSANSSI
  • renessanssi, uomo universale, Decamerone, Don Quiote, Hamlet, Romeo ja Julia, Macbeth
  • kaksi KV:n sivujen 100-101 runoista

Ryhmä 3: KLASSISISMI
  • barokki, rokokoo, klassinen sääntö, Tartuffe tai Ihmisvihaaja
  • Hirvi lähteellä ja aforismit, KV s. 103

Ryhmä 4: VALISTUS
  • rationalismi, valistus, sturm und drang (ei bändi), kirjeromaani
  • Émile eli kasvatuksesta, KV s. 104

Ryhmä 5: ROMANTIIKKA
  • romantiikka, maailmansielu, kaipuun sininen kukka, eepos, faabeli, historiallinen romaani, kansansielu
  • teemoittain ja piirteittäin luonnehtien KV s. 105 kirjallisuusnäytteet

Ryhmä 6: REALISMI JA NATURALISMI
  • positivismi, realismi, naturalismi, Tainen oppi, tendenssi, inhorealismi, tolstoilaisuus
  • Petetty, KV s. 109-110

Ryhmä 7: SYMBOLISMI JA MODERNISMI
  • symbolismi, muodon puhtaus, impressionismi, ekspressionismi, tsehovilaisuus, bohemia
  • uusi runomuoto, tajunnanvirta, surrealismi, absurdismi, futurismi
  • "Metsässä on lintu", KV s. 112
  • kaksi KV:n sivujen 114-117 runoista

Ryhmä 8: MAAILMASOTIEN AIKA JA POSTMODERNISMI
  • kadotettu sukupolvi, sosialistinen realismi, Homo narraticus
  • sodanjälkeisen kirjallisuuden tärkeimmät teemat seuraavilla alueilla: Saksassa, Ranskassa, Amerikassa, Isossa-Britanniassa, Itä-Euroopassa ja Italiassa
  • Kolme minuuttinovellia, KV s. 121