Tervetuloa kurssin ÄI5 tehtävien pariin!


Tervetuloa kurssin ÄI5 tehtävien pariin!

Sivun oikeasta reunasta löydät opettajan ohjeet ryhmätyöhön sekä linkin kurssikeskusteluun. Toivotan jokaiselle hauskoja ja hyödyllisiä hetkiä länsimaisen kirjallisuuden parissa työskennellessä.

keskiviikko 9. maaliskuuta 2011

ROMANTIIKKA

· Romantiikan tyylisuuntaus syntyi 1700-luvulla Euroopassa ja sen valtakausi ajoittui 1780-1840.
· Sai alkuunsa Saksassa ja josta levisi sittemmin Ranskaan, Englantiin sekä vähitellen muihin Euroopan maihin.
· Alussa kirjallisuusfilosofian liike, mutta levisi muihin taideosa-alueisiin
· Suuntauksen nimesi saksalainen filosofi Friedrich Schelling.
· Saksassa oli liike oli voimakkaimillaan:
o Friedrich Schiller
§ Wilhelm Tell, Don Carlos
o Sturm und Drang
§ Yksilöllisyyden ratkaisun korostaminen ja oman tien hakeminen
· Jaetaan varhaisromantiikkaan sekä täysromantiikan kauteen.
· Vastavalistus
o Jean- Jacques Rousseau
o Syntyi vastareaktioksi valituksen järjen korostamiselle sekä klassistiselle estetiikalle.
· Puhkesi kukoistukseen Ranskan vallankumouksen aikaan.
· Ranskan vallankumous 1789
o Kannatti mielipiteen ja omatunnon vapautta.
o Ihmiset pyrkivät irtautumaan sekä tiedollisesti että yhteiskunnallisesti vanhoista aukroriteeteistä.
o Vapaus, veljeys ja tasa-arvo
· Romantiikan aikana painotettiin kiihkeitä tunteita, vapautta sekä mielikuvitusta. Myös kaikenlainen yliluonnollinen, henkimaailma ja ihmissielun pimeä puoli olivat osana tätä tyylisuuntaa.
· Melankolinen kaipuu on loputonta eikä sen rajaa pystytä koskaan täyttämään lopullisesti
· Äärimmäiset omakohtaiset kokemukset ei voitu jakaa muiden kanssa → romantiikkojen kärsimys sekä yksinäisyys.
· Romantiikka hiipui 1800-lopulla realismin syntyyn ja väistyi lopullisesti 1900-luvun alussa
Vastavallankumous valistukselle:
· Toisin kuin valistuksessa, kirjallisuudessa suosittiin irrationaalisuutta, usein kirjat olivat myös tarkoituksellisen epäloogisia. Romantiikka suosi mielikuvitusta ja tunteita yli järjen, tavoitteenaan arkipäiväisyyden ja rationaalisuuden pakeneminen; läpi romantiikan ajan kirjallisuuden kulkeekin tietoinen taistelu akateemista tyyliä vastaan.
· Valistuksenaikainen yhteiskunnan korostus korvattiin yksilön, erityisesti taiteilijan, vahvuudella ja erinomaisuudella.
· Esteettisyys ajoi käytännöllisyyden edelle.
Vahvojen tunteiden, kaipuun ja eskapismin aikaa
· Weltschmerz eli maailmantuska – maailma ei riitä mielikuvituksellisuuteen
· Kaipuun sininen kukka
o Runoilija Novaliksen keksimä käsite, saksalaisen romantiikan tunnuskuva
o Ikuinen kaipuu jostain suuremmasta tässä maailmassa
o Eskapismi eli todellisuuspakoisuus
§ Teemoissa näkyy kaipuu jostain arkea suuremmasta moraalin tilalle
o Suuret tunteet: onneton rakkaus, viha, suru, pelko, kaipuu, jännitys
o Vapauden kaipuu, seikkailut
o Yksilön korottaminen – sankaritekojen ihannoiminen
§ Mielikuvitus, oikullisuus ja selittämättömät tunteet ja asiat valistuksen järjen, hyödyn ja moraalin tilalle
Isänmaan ylistystä ja kummitusten ulinaa
Kansallisromantiikka:

Isänmaata, oman kansan perinteitä ja erikoisominaisuuksia korostava sekä ihaileva kirjallisuus.
· Historiallisista aineksista ammentaminen: Walter Scott, Alexandre Dumas
· Kiinnostus historiallisiin tapahtumiin ja niiden tutkiminen johtaa nykyaikaisen historiankirjoituksen syntyyn.
· Historian tutkiminen saa kirjailijat kiinnostumaan oman maansa kulttuuriperinteestä ja vaiheista, ns. "kansallistunto" herää.
o Kansanrunous, eepokset; Elias Lönnrot: Kalevala
· Kirjallisuudessa pyritään kuvaamaan kullekin kansalle ominaisia piirteitä ja romantisoidaan voimakkaasti ihmisten arkipäiväinen elämä; J.L. Runeberg: Saarijärven Paavo
· Ei luo realistista kuvaa oikean kansalaisen elämästä vaan maalailee runollisia mielikuvia.
→ Myöhemmin kansallistunnon kautta lähtee syntymään kansallinen realismi, joka pyrkii romantiikan vastaisesti kuvaamaan kansan eloa ja tuntoja realistisesti; Aleksis Kivi: Seitsemän Veljestä
Kauhuromantiikka:Yöpuolen teemoja ja jännitystä, tuntemattoman pelkoa ja rappioituneita mieliä

“Ihmiskunnan vanhin ja vahvin tunne on pelko, ja vanhin ja vahvin pelko on tuntemattoman pelko.” – H. P. Lovecraft

· Kauhuromantiikka on saanut paljon vaikutteita goottilaisuudesta ja keskiajalta, ja näiden aikakausien ihannointi on voimakkaasti läsnä.
· Tapahtumat sijoittuvat goottilaisen arkkitehtuurin miljööseen: linnat, tornit, täysikuu
· Keskiajan vaikutus on nähtävissä lähinnä kauhun luomisessa; keskiössä ovat keskiajan ilmapiirille tyypilliset irrationaaliset pelot ja ihmismielen synkkyyden selittämättömyys.
· Kauhuromantiikka voidaan pääpiirteissään jakaa kahteen tyyppiin:
o Yliluonnollisuuteen pohjautuva kauhu:
§ Kummitukset, hirviöt
§ uskonnolliset menot ja yliluonnolliset voimat; kiroukset, okkultismi, noituus, selittämättömät näyt.
o Psykologinen kauhu:
§ pirstaleinen mieli, hulluus, rappio, ahdistuneisuus
§ tuntemattoman pelko; kuolema

Kauhuromantiikan teemat ja miljööt ovat paljolti nykyään näkyvissä rock- ja heavy-kulttuurissa sekä muussa populääritaiteessa.
Photobucket
Dagon (muinainen jumalolento, joka esiintyy myös Lovecraftin novelleissa)
 
Sadut:Romantiikan ajalla eläinsadut eli faabelit nousivat jälleen.
· käsittelevät ihmisen elämää ja yhteiskuntaa personifioitujen eläimien kautta.
· Sadut ovat lähes aina moraalisesti opettavaisia, joissa ns. paha voima, väärä moraali, saa lopussa palkkansa.
· Grimmin veljekset
· H. C Andersen

Keskeisiä kirjailijoita ja teoksia:
- Lordi Byron - Childe Haroldin pyhiinvaellusmatka
- John Keats - Oodi satakielelle, Oodi kreikkalaiselle uurnalle
- Jane Austen - Ylpeys ja ennakkoluulo, Järki ja tunteet
- Charlotte Brontë - Kotiopettajattaren romaani
- Emily Brontë - Humiseva harju
- Victor Hugo – Pariisin Notre Dame, Kurjat
- Alexandre Dumas vanhempi – Kolme muskettisoturia, Monte-Criston kreivi
- Alfred de Musset – Vuosisadan lapsen tunnustuksia
- Aleksandr Puškin – Jevgeni Onegin, Boris Godunov
- Nikolai Gogol – Pietarilaisnovelleja, Kuolleet sielut, Reviisori

- Kauhuromantiikkaa:
- Edgar Allan Poe – kymmeniä novelleja ja runoja, mm. Korppi-runo ja Ligeia, Morella, Berenike ja Kielivä sydän –novellit
- H. P. Lovecraft – Dagon, Varjo Innsmouthin yllä, Cthulhun kutsu, Ulkopuolinen, Hän, joka tuli käymään, Herbert West – elvyttäjä, Unen seinämän takana
- Mary Shelley – Frankenstein
- Bram Stoker – Dracula

- Kansallisromantiikkaa:
- Eepokset: Kalevala, Beowulf, Rolandin laulu, Kalevipoeg, Niebelungeinlaulu, Cid, Edda (kansalliseepoksiksi, vanhoja taruja)
- J. L. Runeberg – Saarijärven Paavo

Goethe, Tennyson ja Krylov (KV s. 105)
· Goethe
o Vahvat, tunteelliset sanavalinnat
o Elävä kuvailu
o Voimakkaat tunteet pääosassa
· Tennyson
o Luonnon romantisoiminen
o Kaipuu yhteyteen jonkin suuremman (luonnon) kanssa
· Krylov
o Loppusoinnut
o Personifikaatiot
o Faabeli
o Perinteinen runo


LÄHTEET:
Wikipedia
Äidinkielen Käsikirja, WSOY
http://www.xip.fi/taidehistoria/?page_id=67


1 kommentti:

  1. Varsin kattava esitys romantiikasta, jota saamme kiittää kirjallisuudessa monesta: historiallisesta romaanista yhtä hyvin kuin kauhukirjallisuuden perinteisistä symboleista ukkosineen ja huhuilevine pöllöineen.

    Eepokset kannattaa opetella myös kansallisuuksiin yhdistäen (mm. bisnesmaailman yleissivistystä). Kalevipoeg - Viro, Edda - Islanti, Niebelunginlaulu - Saksa, Rolandin laulu - Ranska, Cid - Espanja ja Beowulf - Englanti (katsoitko vasta tv:stä tulleen eepoksen nimeäkantavan elokuvan?). Eipä myöskään unohdeta iki-ihanaa Kalevalaa Suomesta!

    VastaaPoista