· Romantiikan tyylisuuntaus syntyi 1700-luvulla Euroopassa ja sen valtakausi ajoittui 1780-1840.
· Sai alkuunsa Saksassa ja josta levisi sittemmin Ranskaan, Englantiin sekä vähitellen muihin Euroopan maihin.
· Alussa kirjallisuusfilosofian liike, mutta levisi muihin taideosa-alueisiin
· Suuntauksen nimesi saksalainen filosofi Friedrich Schelling.
· Saksassa oli liike oli voimakkaimillaan:
o Friedrich Schiller
§ Wilhelm Tell, Don Carlos
o Sturm und Drang
§ Yksilöllisyyden ratkaisun korostaminen ja oman tien hakeminen
· Jaetaan varhaisromantiikkaan sekä täysromantiikan kauteen.
· Vastavalistus
o Jean- Jacques Rousseau
o Syntyi vastareaktioksi valituksen järjen korostamiselle sekä klassistiselle estetiikalle.
· Puhkesi kukoistukseen Ranskan vallankumouksen aikaan.
· Ranskan vallankumous 1789
o Kannatti mielipiteen ja omatunnon vapautta.
o Ihmiset pyrkivät irtautumaan sekä tiedollisesti että yhteiskunnallisesti vanhoista aukroriteeteistä.
o Vapaus, veljeys ja tasa-arvo
· Romantiikan aikana painotettiin kiihkeitä tunteita, vapautta sekä mielikuvitusta. Myös kaikenlainen yliluonnollinen, henkimaailma ja ihmissielun pimeä puoli olivat osana tätä tyylisuuntaa.
· Melankolinen kaipuu on loputonta eikä sen rajaa pystytä koskaan täyttämään lopullisesti
· Äärimmäiset omakohtaiset kokemukset ei voitu jakaa muiden kanssa → romantiikkojen kärsimys sekä yksinäisyys.
· Romantiikka hiipui 1800-lopulla realismin syntyyn ja väistyi lopullisesti 1900-luvun alussa
Vastavallankumous valistukselle:
· Toisin kuin valistuksessa, kirjallisuudessa suosittiin irrationaalisuutta, usein kirjat olivat myös tarkoituksellisen epäloogisia. Romantiikka suosi mielikuvitusta ja tunteita yli järjen, tavoitteenaan arkipäiväisyyden ja rationaalisuuden pakeneminen; läpi romantiikan ajan kirjallisuuden kulkeekin tietoinen taistelu akateemista tyyliä vastaan.
· Valistuksenaikainen yhteiskunnan korostus korvattiin yksilön, erityisesti taiteilijan, vahvuudella ja erinomaisuudella.
· Esteettisyys ajoi käytännöllisyyden edelle.
Vahvojen tunteiden, kaipuun ja eskapismin aikaa
· Weltschmerz eli maailmantuska – maailma ei riitä mielikuvituksellisuuteen
· Kaipuun sininen kukka
o Runoilija Novaliksen keksimä käsite, saksalaisen romantiikan tunnuskuva
o Ikuinen kaipuu jostain suuremmasta tässä maailmassa
o Eskapismi eli todellisuuspakoisuus
§ Teemoissa näkyy kaipuu jostain arkea suuremmasta moraalin tilalle
o Suuret tunteet: onneton rakkaus, viha, suru, pelko, kaipuu, jännitys
o Vapauden kaipuu, seikkailut
o Yksilön korottaminen – sankaritekojen ihannoiminen
§ Mielikuvitus, oikullisuus ja selittämättömät tunteet ja asiat valistuksen järjen, hyödyn ja moraalin tilalle
Isänmaan ylistystä ja kummitusten ulinaa
Kansallisromantiikka:
Isänmaata, oman kansan perinteitä ja erikoisominaisuuksia korostava sekä ihaileva kirjallisuus.
Kansallisromantiikka:
Isänmaata, oman kansan perinteitä ja erikoisominaisuuksia korostava sekä ihaileva kirjallisuus.
· Historiallisista aineksista ammentaminen: Walter Scott, Alexandre Dumas
· Kiinnostus historiallisiin tapahtumiin ja niiden tutkiminen johtaa nykyaikaisen historiankirjoituksen syntyyn.
· Historian tutkiminen saa kirjailijat kiinnostumaan oman maansa kulttuuriperinteestä ja vaiheista, ns. "kansallistunto" herää.
o Kansanrunous, eepokset; Elias Lönnrot: Kalevala
· Kirjallisuudessa pyritään kuvaamaan kullekin kansalle ominaisia piirteitä ja romantisoidaan voimakkaasti ihmisten arkipäiväinen elämä; J.L. Runeberg: Saarijärven Paavo
· Ei luo realistista kuvaa oikean kansalaisen elämästä vaan maalailee runollisia mielikuvia.
→ Myöhemmin kansallistunnon kautta lähtee syntymään kansallinen realismi, joka pyrkii romantiikan vastaisesti kuvaamaan kansan eloa ja tuntoja realistisesti; Aleksis Kivi: Seitsemän Veljestä
→ Myöhemmin kansallistunnon kautta lähtee syntymään kansallinen realismi, joka pyrkii romantiikan vastaisesti kuvaamaan kansan eloa ja tuntoja realistisesti; Aleksis Kivi: Seitsemän Veljestä
Kauhuromantiikka:Yöpuolen teemoja ja jännitystä, tuntemattoman pelkoa ja rappioituneita mieliä
“Ihmiskunnan vanhin ja vahvin tunne on pelko, ja vanhin ja vahvin pelko on tuntemattoman pelko.” – H. P. Lovecraft
· Kauhuromantiikka on saanut paljon vaikutteita goottilaisuudesta ja keskiajalta, ja näiden aikakausien ihannointi on voimakkaasti läsnä.
· Tapahtumat sijoittuvat goottilaisen arkkitehtuurin miljööseen: linnat, tornit, täysikuu
· Keskiajan vaikutus on nähtävissä lähinnä kauhun luomisessa; keskiössä ovat keskiajan ilmapiirille tyypilliset irrationaaliset pelot ja ihmismielen synkkyyden selittämättömyys.
· Kauhuromantiikka voidaan pääpiirteissään jakaa kahteen tyyppiin:
o Yliluonnollisuuteen pohjautuva kauhu:
§ Kummitukset, hirviöt
§ uskonnolliset menot ja yliluonnolliset voimat; kiroukset, okkultismi, noituus, selittämättömät näyt.
o Psykologinen kauhu:
§ pirstaleinen mieli, hulluus, rappio, ahdistuneisuus
§ tuntemattoman pelko; kuolema
Kauhuromantiikan teemat ja miljööt ovat paljolti nykyään näkyvissä rock- ja heavy-kulttuurissa sekä muussa populääritaiteessa.
Dagon (muinainen jumalolento, joka esiintyy myös Lovecraftin novelleissa) |
Sadut:Romantiikan ajalla eläinsadut eli faabelit nousivat jälleen.
· käsittelevät ihmisen elämää ja yhteiskuntaa personifioitujen eläimien kautta.
· Sadut ovat lähes aina moraalisesti opettavaisia, joissa ns. paha voima, väärä moraali, saa lopussa palkkansa.
· Grimmin veljekset
· H. C Andersen
Keskeisiä kirjailijoita ja teoksia:
- Lordi Byron - Childe Haroldin pyhiinvaellusmatka
- John Keats - Oodi satakielelle, Oodi kreikkalaiselle uurnalle
- Jane Austen - Ylpeys ja ennakkoluulo, Järki ja tunteet
- Charlotte Brontë - Kotiopettajattaren romaani
- Emily Brontë - Humiseva harju
- Victor Hugo – Pariisin Notre Dame, Kurjat
- Alexandre Dumas vanhempi – Kolme muskettisoturia, Monte-Criston kreivi
- Alfred de Musset – Vuosisadan lapsen tunnustuksia
- Aleksandr Puškin – Jevgeni Onegin, Boris Godunov
- Nikolai Gogol – Pietarilaisnovelleja, Kuolleet sielut, Reviisori
- Kauhuromantiikkaa:
- Edgar Allan Poe – kymmeniä novelleja ja runoja, mm. Korppi-runo ja Ligeia, Morella, Berenike ja Kielivä sydän –novellit
- H. P. Lovecraft – Dagon, Varjo Innsmouthin yllä, Cthulhun kutsu, Ulkopuolinen, Hän, joka tuli käymään, Herbert West – elvyttäjä, Unen seinämän takana
- Mary Shelley – Frankenstein
- Bram Stoker – Dracula
- Kansallisromantiikkaa:
- Eepokset: Kalevala, Beowulf, Rolandin laulu, Kalevipoeg, Niebelungeinlaulu, Cid, Edda (kansalliseepoksiksi, vanhoja taruja)
- J. L. Runeberg – Saarijärven Paavo
Goethe, Tennyson ja Krylov (KV s. 105)
· Goethe
o Vahvat, tunteelliset sanavalinnat
o Elävä kuvailu
o Voimakkaat tunteet pääosassa
· Tennyson
o Luonnon romantisoiminen
o Kaipuu yhteyteen jonkin suuremman (luonnon) kanssa
· Krylov
o Loppusoinnut
o Personifikaatiot
o Faabeli
o Perinteinen runo
http://www02.oph.fi/etalukio/aidinkieli/kurssi5/kansallisromantiikka_johdanto.html
http://www03.edu.fi/oppimateriaalit/kultakausi/sanasto/kansalli.html
http://www03.edu.fi/oppimateriaalit/kultakausi/sanasto/kansalli.html
Varsin kattava esitys romantiikasta, jota saamme kiittää kirjallisuudessa monesta: historiallisesta romaanista yhtä hyvin kuin kauhukirjallisuuden perinteisistä symboleista ukkosineen ja huhuilevine pöllöineen.
VastaaPoistaEepokset kannattaa opetella myös kansallisuuksiin yhdistäen (mm. bisnesmaailman yleissivistystä). Kalevipoeg - Viro, Edda - Islanti, Niebelunginlaulu - Saksa, Rolandin laulu - Ranska, Cid - Espanja ja Beowulf - Englanti (katsoitko vasta tv:stä tulleen eepoksen nimeäkantavan elokuvan?). Eipä myöskään unohdeta iki-ihanaa Kalevalaa Suomesta!