Tervetuloa kurssin ÄI5 tehtävien pariin!


Tervetuloa kurssin ÄI5 tehtävien pariin!

Sivun oikeasta reunasta löydät opettajan ohjeet ryhmätyöhön sekä linkin kurssikeskusteluun. Toivotan jokaiselle hauskoja ja hyödyllisiä hetkiä länsimaisen kirjallisuuden parissa työskennellessä.

maanantai 14. maaliskuuta 2011

KLASSISISMI

KLASSISISMI

  • Kirjallisuudessa 1600-luvulla
  • Syntyi Ranskassa, Ranskan Ludvig XIV:n, "Aurinkokuninkaan" valtakaudella, josta levisi ympäri Eurooppaa ja vaikutti siellä jopa 1800-luvulle asti
  • Ranskassa elettiin absolutismin, eli ehdottomaan itsevaltiuteen perustuvan monarkismin aikaa -> nimitys "Aurinkokuningas" Ludvig XIV:lle tuli, kun Ranskassa kaikki elämä pyöri kuninkaan ympärillä, niinkuin planeetat kiertävät aurinkoa
  • Salongeilla suuri merkitys Ranska kirjallisuuteen, Ranskan hovi suuressa roolissa
  • Barokin vastakohtana Klassisismissa pyrittiin luonnollisuuteen ja symmetriaan
  • Nicolas Boileau saneli Klassisismin periaatteet

Taustaa
  • Ludvig itsevaltiaana
  • 1600-luvulla uskontojen väliset sodat
  • Suuri valta kirjallisuusinstituutiossa Ranskan Akatemialla (1635)
  • Barokin jälkeen syntynyt, ikään kuin tyylisuunan koristeellisuuden vastakohdaksi
  • Barokki: Suureellinen ja koristeellinen tyylisuunta ennen Klassisismia
  • Rokokoo: Barokin raskautta vastaan nousivat kepeät ja raikkaat sävyt, jotka tulivat Ludvig XIV:n hovissa esille näyttäen mallia ajan tyylin kehittymiselle - Klassisismin säännölliset muodot saivat leikkisiä ja oikullisia sävyjä

Tyyli
  • Klassismin tyyli pyrki jäljittelemään voimakkaasti Antiikin aikaa, jolloin
  • Luonnollisuutta, eli Totuutta oli tavoiteltava
  • Luonnollisuuden oltava kuitenkin "edustavaa"; eli luonnollisuus tarkoitti taitoa kuvata todellisuutta antiikin kirjallisuuden tapaan
  • Vaali sopusuhtaisuutta ja symmetriaa
  • Kunnian ja Hyveen puolustus
  • Persoonallisuus ja tunteellisuus tuomittavaa, kuten Ranskan hovissa -> kirjallisuus kaavamaista
  • Boileau: kaikki liioittelevat ja fantastiset elementit pois kirjallisuudesta
    - mikään yksilöllisestä poikkeava, satunnainen ja tilapäinen piirre ei voi olla itse luontoa
    → yksityiskohdat ehdottomasti alistettu kokonaisuudelle
  • Ei "Barokin syntejä", eli pontevaa, viisastelevaa tyyliä


Kirjallisuus
  • Näytelmäkirjallisuus, eli Draama tärkeimpänä tyylisuunnan kirjallisuuden lajina -Draama jakautuu kahteen osaan; Tragediaan ja Komediaan -Draama, sekä sen alalajit ovat alkujaan Antiikin Kreikasta -Näytelmien henkilöhahmot selkeitä -Draamassa kolmen ykseyden sääntö, eli ajan, paikan, ja toiminnan ykseys -Tragediassa Runomuotoisuus ja jako viiteen näytökseen
  • Teokset sijoittuvat ylhäistön salonkeihin -Kunnian ja hyveiden puolustus
    -Persoonallisuus ja tunteellisuus tuomittavaa
  • Kertovat runot -Klassiset runomitat: Sommittelu, rytmi ja loppusoinnut tärkeitä
  • Faabelit -Eläimillä inhimillisiä piirteitä -Vertauskuvallinen, yleensä moraalisen opetuksen sisältämä kertomus
  • Maksiimit -Yleisiksi käyttäytymismalleiksi sopivia aforismeja - Lyhyitä, usein kyynisesti luonnehdittuja elämänohjeita -"Ranskalaiset moralistit" yrittivät näiden avulla nostaa salonkien sosiaalisen elämän moraalista tasoa
Keskeisiä kirjailijoita ja teoksia
  • Pierre Corneille / "Le Cid" - tragikodemia rakkauden ja kunnian ristiriidasta -Keskeistä ajan ylimystölle
  • Jean Racine / "Faidra" - Klassisistisen tragedian sanotaan huipentuvan Jean Racinessa
  • Jean-Baptiste Poquelin, eli Moliére / "Tartuffe", "Don Juan", "Ihmisvihaaja", ym.
  • Jean de La Fountaine / Faabeleita - Klassisistisen hengen mukaisia faabeleita
  • Madame de La Fayette / "La Princesse de Cléves" -Ranskan ensimmäinen historiallinen romaani, Klassisistinen rakkauskäsite on selkeästi kuvattuna, Halun ja avioliiton ristiriita
  • Nicolas Boileau / Runouden opas -Antiikki pohjana, määrittää kirjallisuuden
  • Herttua La Rochefoucault / Maksiimeja
  • Caldéron / "Elämä on unta"
  • John Milton / "Kadotettu paratiisi"
  • Charles Perrault / "Hanhiemon tarinoita"

Moliére
  • Klassisismin komedian mestari
  • Esitti komedioissaan ihmisten heikkouksia - Sovinismi ("Naisten koulu") - Pihiys ("Saituri"), Nousukasmaisuus (" Porvari Aatelismiehenä"),
  • Viihdytti hovia farsseillaan (Farssi on komedia, jossa on väärinkäsityksiä, salaisuuksia, absurdeja tilanteita ja nopea, lopuksi tiivistyvä juoni)
  • "Tartuffe" -Kuvataan ihmisen tekopyhyyttä - Uskonnnollinen kiihkoilija Tartuffe pesiytyy loiseksi rikkaan Herra Orgonin kotiin -Uhrautuessaan Tartuffen hyväksi Orgonin lähipiiri alkaa kärsiä, ja huomata Tartuffen tekopyhyyden -Tartuffe kertoo tekopyhyyden lisäksi miehestä, joka tuhoaa perheen ja sen onnellisuuden -Kuningas Ludvig kielsi näytelmän julkiset esitykset, sillä se loukkaa uskontoja -Ironia on myös suuressa roolissa, sillä sitä viljellään kunnioittavan kielenkäytön varjolla
Vaikutuksia
  • Kuvataiteessa ja arkkitehtuurissa Klassismi vasta 1700- ja 1800-luvuilla
  • Klassistinen musiikki 1750-1820
Lähteet:
  • Äidinkielen käsikirja
  • Äidinkielen kurssivihko
  • nettisivuja, joita en saaanut tähän liitettyä

1 kommentti:

  1. Klassisismin ihanteet ja kaavamainen kauneuskäsitys tulevat hyvin esille. Tätä olisi voinut purkaa eritellen ja tulkiten KV s. 103 aforismeja. Miten klassisismin ihanteet näkyvät niissä?

    Moliére, näytelmän hallitsevuus ja näytelmän kolmen ykseyden ihanne tärkeimmät muistaa tästä tyylikaudesta.

    VastaaPoista