Tervetuloa kurssin ÄI5 tehtävien pariin!


Tervetuloa kurssin ÄI5 tehtävien pariin!

Sivun oikeasta reunasta löydät opettajan ohjeet ryhmätyöhön sekä linkin kurssikeskusteluun. Toivotan jokaiselle hauskoja ja hyödyllisiä hetkiä länsimaisen kirjallisuuden parissa työskennellessä.

torstai 3. helmikuuta 2011

ANTIIKKI (700 eKr. - 500 jKr.)

Antiikki on vastakohtaisuuksien tyylikausi
  • historiallisena aikakautena sotien, orjien ja keisarivallan aikaa
  • syntysijana länsimaiselle tieteelle ja taiteelle sekä käsityksille oikeudesta ja demokratiasta
  • jako kreikkalaiseen ja roomalaiseen kulttuuripiiriin, joista taiteessa keskeisempi on Kreikka

Antiikki luo pohjan länsimaiselle kirjallisuudelle
  • jako lyriikkaan (laulettu runous), epiikkaan (kertova runous) ja draamaan (näytelmiin) luo pohjan nykyiselle jaolle lyriikkaan, proosaan ja draamaan
  • näytelmäkirjallisuuden genret tragedia ja komedia muovautuvat uskonnollisista menoista
  • taideteoriat saavat alkunsa, mm. Aristoteleen Runousopissa, joka loi käsityksiä taiteen olemuksesta ja muodosta
  • syntyvät ensimmäiset eepokset: kreikkalaisen Homeroksen Ilias ja Odysseia sekä roomalaisen Vergiliuksen Aeneis

Antiikin aiheet pohjaavat vahvasti mytologiaan
  • myytit ovat selityksiä maailmanjärjestyksestä ja ne pohjasivat antiikin aikana vahvasti jumaltarustoon
  • jumalten ja puolijumalten (ihmisten ja jumalan jälkeläisten) tarinat ovat edelleen intertekstuaalisuuden lähteitä kirjallisuudessa
  • mm. myytit Odysseuksesta, Oidipuksesta, Narkissoksesta, Prometheuksesta ja Pandorasta elävät edelleen osana länsimaista kirjallisuutta (Käsikirja 289-299)
  • kreikkalaisilla jumalilla oli roomalaiset latinankieliset vastineensa, esim. ylijumalat Zeus - Juppiter ja kauneuden ja rakkauden jumalattaret Afrodite - Venus
  • myös ihmiselämän aiheista, mm. yksinäisyydestä ja rakkaudesta, ammennettiin aiheita erityisesti lyriikkaan


Keskeisiä kirjailijoita teoksineen
  • Aiskhylos: Oresteia / kreikkalainen tragediatrilogia
  • Sofokles: Kuningas Oidipus / kreikkalainen tragedia
  • Euripides: Medeia / kreikkalainen tragedia hurjistuneesta noitaprinsessasta ja hänen kostostaan
  • Aristofanes: Sammakot, Pilvet, Linnut / kreikkalaisia komedioita
  • Sapfo: Häälaulu / kreikkalaista lyriikkaa
  • Catullus: Kaikki runous / roomalaista lyriikkaa
  • Aisopos: Aisopoksen satuja / mm. kreikkalaisia faabeleita
  • Ovidius: Rakastamisen taito, Metamorfooseja / roomalaista lyriikkaa ja opas viettelyyn
  • Cicero: Vanhuudesta, Ystävyydestä / roomalaisia esseitä, puheita ja kirjeitä
  • Tacitus: Germania / historian kirjoituksia

Sapfo ja Catullus - kaksi antiikin runoilijaa (KV s. 96)
  • Sapfon runoon rakentuu puhuja ja kuulija: puhuja kuvaa runon sinän eli kuulijan hänessä aiheuttamia reaktioita tilanteessa, jossa sinällä on toinen rakastettu
  • Catulluksen runossa kuulija on nimetty Catullukseksi itsekseen: runon puhujan voidaan ajatella myös ohjaavan itseään, antavan neuvoja minälleen onnettomassa rakkaudessa
  • molempien runojen teemana on rakkaus ja sen aiheuttamat tuntemukset: ilo, intohimo, pelko, kärsimys ja pettymys
  • molempien runojen rakenne on polveileva, ja säkeistöjako noudattelee ajattelun rytmiä sekä katkonaisuutta -> runomuoto on varsin hallittu ja harkittu, vaikka runot ovatkin vapaamittaisia
  • Sapfon runossa korostuu aistillinen kuvasto: mustasukkaisuutta kuvataan useiden aistikokemusten ja personifikaatioiden sekä metaforien välityksellä
  • Catulluksen runon kuvasto on konreettista ja tekemiseen keskittyvää: runsaat kehoitukset ja käskyt sekä tunteiden verhoaminen kysymyksiin luovat etäisemmän sävyn kuin Sapfon runossa
  • runot heijastavat aikaansa mm. sukupuolirooleissa, mutta ovat toisaalta teemoiltaan ajattomia ja sitoutuvat yleisinhimillisiin tuntemuksiin
  • runot kuvaavat antiikin ajan kahta tavoitetta: luoda ehjiä kuvauksia todellisuudesta ja samalla saavuttaa aito tunne, joka on kaikkien tunnistettavissa, ja tarjoaa oikotien todellisuuteen

Lähteet: Äidinkielen lukion oppikirjat Kieli ja tekstit, Käsikirja, Kivijalka